8. 6. 2012

Minimalistické nástroje aneb Jak mě kolega před týdnem předběhl


Znáte ten příběh z Cimrmana „teď tady byl...“? Přesně to se mi stalo, když jsem poslal svůj příspěvek o minimalistických nástrojích. Prostě mě kolega předběhl. Ale v redakci jsme si řekli, že minimalistické nástroje budeme podporovat, tak uveřejníme oba články.
Nejdříve musím přiznat, že minimalismus mám rád obecně. Ať už v architektuře, designu, grafice, hudbě nebo výtvarném umění. Mám prostě rád čisté a jednoduché věci, které splňují svůj účel (tím účelem může být i emocionální vjem).
V poslední době se minimalismus v různých podobách a označeních začíná projevovat i v oblasti osobní produktivity a time managementu. Ukazuje se, že pokud používáte nástroj, který je úzce specializovaný na konkrétní činnost, je to ideální z hlediska produktivity. Nic neodvádí vaši pozornost, nic vás neruší a nemáte potřebu zkoušet nové funkce. To je ideální především při monotónních činnostech jako je psaní textu. Právě minimalistické textové editory tvoří asi nejpočetnější skupinu podobných nástrojů. Příkladem může být FocusWriter, ve kterém je napsán tento příspěvek. Po zapnutí moje obrazovka zešedne a zmizí veškeré aplety, lišty s indikátory, menu a seznamem otevřených oken. Není vidět dokonce ani menu programu (najdete ho po najetí kurzoru na horní část obrazovky), prostě jen čistá plocha, která přímo láká k popsání. Psát můžete je v holém textu (neřešíte žádné fonty, vytučnění a podtržení). FocusWriter umožňuje i formátování textu (RTF formát), ale není mi jasné proč. Napsaný text pěkně nastyluji v Libre Office a je hotovo.
To je konec dnešního minimalistického zamyšlení. K jednotlivým nástrojům se ještě určitě vrátíme ať už v samostatných příspěvcích nebo odkazech v rubrikách Tři odkazy pro Popelku nebo Nepřehlédněte.

Žádné komentáře:

Okomentovat