28. 3. 2012

Co dělají úspěšní jinak? (1)


Dnes se mi do ruky dostal zhruba rok starý článek psycholožky Heidi Grant Halvorsonové (omlouvám se za přechýlení jména), který se jmenuje Nine Things Successful People Do Differently. Článek neobsahuje žádné zásadní novinky, ale stručně a přehledně shrnuje základní pravidla, která v jiných zdrojích především odborných knihách zabírají velké množství stran. Proto jsme si pro vás připravily v každém díle tohoto malého seriálu tři pravidla, která jsme převzali z článku, ale také obohatili a naše zkušenosti a postřehy.

  1. Buďte konkrétní. Nemá smysl si říkat „dnes budu pracovat“, „půjdu si zaběhat“ nebo „uklohním si nějakou večeři“ Místo toho si řekněte nebo ještě lépe napište „dnes shrabu celou zahradu“, „uběhnu pět kilometrů“ nebo „připravím si vídeňský řízek“. Proč? Protože máte před sebou konkrétní a hlavně měřitelný cíl, který můžete zkontrolovat. Mít konkrétní cíl je přesně to, co vás motivuje (mě samozřejmě také).
  2. Snažte se najít správný moment pro uskutečnění vašich cílů. Jinými slovy neodkládejte a především se nesnažte se omlouvat. Vážně nemáte dnes ani minutku si zacvičit. Nebo se vám nechce a říkáte si „už jsem unavený“, „po jídle se nemá cvičit“, „něco na mě leze, tak dnes raději bez cvičení“, „už je večer a přece nebudu obtěžovat hlukem rodinu a sousedy“ nebo dokonce „stejně to nemá cenu, protože nevidím žádné výsledky cvičení“? Všimněte si, jak širokou mám zásobu výmluv, která nepochází z originálního textu.
    Jak výmluvám zabránit? Vrátíme se k prvnímu bodu a budeme konkrétní. A to nejen ve vymezení činnosti, ale také v její délce a době. Jinými slovy – cvičení podle programu VirtualGym každé pondělí, úterý a pátek od sedmi do půl osmé. Bylo prokázáno, že takové plánování zvýší vaše šance na úspěch o 300%.
  3. Sledujte se. Tím nemyslím chorobné zabývání se vlastním egem, ale monitorování aktivit. Když zůstaneme u toho cvičení, zapisujte si nejen odcvičené jednotky (třeba uběhnuté kilometry), ale také změny (dnes jsem dal o dva kilometry více) a pokroky (poprvé mám pocit, že se o mě nepokouší infarkt). Dělejte to pravidelně a chlubte se svými zápisky (když ne cizím, tak alespoň sobě).

Žádné komentáře:

Okomentovat